2 Kurser done

Hej "alla" igen, :P
 
Jag tänkte det kanske inte är så kul jag aldrig lägger upp bilder och mitt bloggnamn är ganska avslöjande för just de människor som följt mig och varit kontrollerande.
 Tänkte avslöja jag finns på instagram där jag typ ALLTID uppdaterar, om ni vill följa mitt liv så skriv i i kommentarsfäletet så lägger jag till er, vill inte hänga ut mitt efternamn här, ganska ovanligt så <3
 
En kompis har tjatat på mig S du är så duktig på budget och att spara snälla kan du inte göra ett inlägg om sparande inför en liten bebis? hahha jo visst?? antar jag ? 
 
Mitt första tips är internet, det finns alltid kopior på de mesta som är billigare , inget fel på det! man kan även köpa begagnat som vi gjorde med octavius.  och prioritera vad man tycker är viktigare att barnet får oanvänt. :)
 
om man inte samsover första månaderna med bebisen så använder de flesta vagga, korg eller spjälsäng. Vi hade en familjekorg typ alla i min släkt legat i som små, men jag var missnöjd, för vår 5 kg hund hoppa i den fast vi ställde den en bit från sängen och då började den TIPPA!!  :O  så nja isåfall typ stokke"vagga" 
 
1 :
En spjälsäng (för det är detta flest väljer) begagnade finns till bra priser allt från 200 kr uppåt, det ni ska tänka på om ni köper en ny är att packa upp flera månader innan så de "giftiga ämnena" som väl finns dunstar bort.
 
Madrass? ---> Vi valde att köpa en helt ny madrass som även var godkänt från astma och allergi förbundet även anpassat så kvalster osv inte trivs där, vi är så nöjda med den och värt de pengarna :)
 
https://www.jollyroom.se/barnrummet/barnsangar-tillbehor/sangtillbehor/madrasser/ng-baby-pure-madrass-60x120-cm
  denna rekomenderar jag varmt!
 
Sängkläder-->
Ullared, är tipset, onödigt att lägga pengar på minsta storleken (vagn och vagga) så köpte 3 set från ullared, kvaliten är trisst, men tänk på småbarn kräker mycket och chansen är stor dom kräker på det. Sedan spjälsängs kläder kan man däremot lägga ner lite pengar på det ska hålla några år innan man bytar till större ca tills dom är 3 år 
https://www.jollyroom.se/barnrummet/sangklader/baddset/spjalsang/item_454406 
 
 
Spjälsängsskydd--> De första månaderna behöver ni inte införskaffa en, då barnet inte är så rörligt. Men tänk på det alltid finns en kvävningsrisk med dessa och jag rekomenderar att ni endast tar det vid huvuddelen av spjälsängen.
 Samma här att man ska tvätta det nya med parfymfritt tvätt/sköljmedel.
 
 
Amning --> det här tycker jag är så viktigt då jag inte fick någon bra hjälp och amningen gick åt helvetet , efter 3 månader när sonen började spotta ut mjölken gav jag upp, han hade även blivit inlagd på intensiven 2 omgångar pga han var undernärd... och alla sa lägg av att amma det FÅR du inte....
 
Lyssna inte på bvc ,den viktkurvan dom går efter är efter barn som FÅR ersättning = ersättnings är gödningsmedel och bröstmjölk är så dom får näring osv, det tar längre tid för ett barn som ammar att öka i vikt, detta berättade dom inte, jag fick själv läsa mig till detta fråga när jag var på lasarettet och blev riktigt arg, dom hade stressat mig sedan födseln m detta och det är förjävligt!
 
underlätta---> ni MÅSTE ha amningskupor då det annars kommer börja blöda och detta hjälper dessutom så man inte blir så ömm, sedan finns det engångspads man kan köpa för att slippa läckage (men jag köpte och sydde återanvändningsbara) bästa jag gjort sparar in på pengarna och man tvättar dom ihopa m tvätlapparna åt bebisen.  
 
Amningskudde---> om man har någon kompis som haft eller redan köpt, be att få testa finns olika modeller, jag hade den klassiska ostbågsformade, funkade ok men ingenting inte en kudde kunde hjälpt till  att slippa hålla barnet hela tiden få bortdommnade armar x,D  man kan även använda om man haft en gravidkudde.
 
https://www.jollyroom.se/mamma/amningsprodukter/amningskuddar/bbhugme-gravid-och-amningskudde-stone
 
finns även billigare variant,
 
https://www.jollyroom.se/mamma/amningsprodukter/amningskuddar/milki-amningskudde-grey-melange
 
 
säkerhet---> Andningslarm,
finns i 2 olika system, ett som är som plattor man har under madrassen och ett som är på, de som är som plattor är vad jag läst mig till säkrare och har mer funktioner än det man sätter på ,
 
http://www.andningslarm.se/ANGELCARE/Andningslarm_Angelcare_AC403,_en_sensor denna ska vara bäst i test i USA
 
vi valde ingenting då det kändes helt onödigt , men många använder hammocks för spjälsängen, då kan barnet vända sig utan att inte kunna få luft då de är myggnätsliknande material där dom sover och är strech,
 
http://odditymall.com/crescent-womb-newborn-hammock finns på wish för 90 kr inkl frakt.
 
 
Matta att ha vid skötbordet är jätte bra, då man står mycket där och oftast barfota mitt i natten
 
https://www.google.se/search?q=sebra+rund+matta&client=firefox-b-ab&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjrxK6ug_LUAhXjNJoKHa-pBeIQ_AUIBigB&biw=1366&bih=635#imgrc=2KH2DbaThE8dcM:
 
rund matta är nog bäst då det tar minre plats. Detta kan man virka för under halva priset , eller om man känner någon som är duktig p åatt virka går detta i ett snaffs :D  annars är en fårpläd från ikea ett bra alternativ som senare kan användas av bebisen och ha i vagnen.
 
 
om man vill ha t.ex sänghimmel osv till vaggan/spjälsängen kan man alltid önska sig, då detta är ganska dyrt...  eller så sätter man upp en "krok" på väggen och hänger tyg  över så blir det en billigare version .
 
Tips på saker att önska sig :
 
Leksaker
sängkläder som är finare kvalite
Sängmobil (många kan virka och gör jätte fina)
vagnmobil samma där
inredning
andningslarm.
kläder i lite större stl
babygym, babynest
vetevärmare gärna med lavendel (lugnar barnet)
lavendelolja
kan man massera vid nacke och under fötter för lungande effekt funkar super.
speciellt för kolikbarn = massera vid magen
 
(baby nest används hela tiden, till amning, lyfta från och till sovplats/vagn , ha i sängen, att ha i soffan när bebis sover)
och babygym använder man oftast tidigt
 
Här var ett litet inlägg om budget och tänka smart <3
 
https://lekmer.se/leksaker/babyleksaker/babygym/babyfehn-safari-babygym
 
Denna köpte jag på ullared för under 400 lappen, så ibland kan man fynda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0